O projekcie

Polskie Patriotki

Głównym celem zadania jest wsparcie edukacyjne, w tym dotyczące kultury i dziedzictwa narodowego, postaw patriotycznych 250 osób uczących się w szkołach ponadpodstawowych województwa wielkopolskiego w okresie 4.2025-12.2026.

W ramach zadania zorganizowane zostaną cztery wyjazdy dla pięciu 50 osobowych grup młodzieży, których tematyką będzie działalność Polek – patriotek. Podczas każdego z wyjazdów młodzież odwiedzi inne miejscowości, a w nich kilka instytucji kulturalno-oświatowych zajmujących się m.in. rolą kobiet w historii Polski, przedstawiającą życie i działalność wybitnych, aczkolwiek często nieznanych Polek – patriotek. To pozwoli młodzieży na poznanie szerokiego spektrum działalności, a jednocześnie na zapoznanie się z tematyką kobiecą, nie zawsze obecną w przestrzeni publicznej. Wyjazdy mają stworzyć klimat sprzyjający budzeniu postaw patriotycznych i kulturotwórczych oraz podkreślić znaczenie udziału kobiet w historii Polski.

Potrzeba realizacji projektu:

By w pełni określić potrzebę zasadności realizacji zadania trzeba wpierw odpowiedzieć sobie na pytanie – po co nam znajomość historii własnego kraju,a w tym historii polskich kobiet patriotek? Odpowiadając wprost na zdane pytanie – poznanie historii Polski jest niezwykle ważne dla każdego młodego obywatela, ponieważ:

❶ buduje tożsamość narodową – zrozumienie historii naszego kraju pozwala nam lepiej zrozumieć siebie samych, nasze wartości, tradycje i kulturę. Poznanie historii kształtuje poczucie przynależności do narodu i budzi dumę z naszego dziedzictwa;
❷ uczy krytycznego myślenia – historia uczy nas analizowania wydarzeń, rozpoznawania przyczyn i skutków, oceniania postaw i decyzji. Uczy krytycznego myślenia i zdolności do samodzielnego formułowania opinii;
❸ wspomaga rozwój obywatelski – poznanie historii pozwala nam zrozumieć mechanizmy działania społeczeństwa, instytucji i systemów politycznych. Uczy nas odpowiedzialności za nasze działania i zaangażowania w życie publiczne.
❹ inspiruje do działania – historia jest pełna przykładów odwagi, wytrwałości, walki o sprawiedliwość i wolność. Poznanie tych historii może inspirować młodzież do działania na rzecz lepszego świata.
❺ uświadamia o roli kobiet w historii – historia kobiet w Polsce jest często pomijana w tradycyjnym nauczaniu. Poznanie historii polskich kobiet – patriotek pozwala nam zrozumieć, że kobiety odgrywały ważną rolę w kształtowaniu naszego kraju i były aktywnymi uczestniczkami historii. To ważne, aby młodzież zrozumiała, że kobiety nie są tylko biernymi obserwatorami historii, ale pełnią ważną rolę w społeczeństwie.
❻ promuje wartości – historia kobiet – patriotek jest pełna przykładów odwagi, determinacji, poświęcenia i walki o sprawiedliwość. Poznanie tych historii pozwala na promowanie tych wartości wśród młodzieży i zachęca do dążenia do lepszego świata.

Potrzeba realizacji projektu poświęconego stricte historii polskich kobiet – patriotek jest uzasadniona kilkoma czynnikami:

❶ brak wiedzy o kobietach w historii – młodzież często ma ograniczoną wiedzę o historii, a w szczególności o roli kobiet w kształtowaniu naszego dziedzictwa. Wyjazdy do instytucji poświęconych historii polskich kobiet – patriotek pozwolą im poznać inspirujące postacie, które walczyły o wolność, prawa kobiet, kształtowały kulturę i naukę;
❷ wzmacnianie poczucia tożsamości narodowej – poznanie historii kobiet, które odgrywały kluczowe role w życiu społecznym i politycznym Polski, wzmocni poczucie tożsamości narodowej wśród młodzieży. Zrozumienie, że kobiety były aktywnymi uczestniczkami historii, a nie tylko biernymi obserwatorami, jest niezwykle ważne dla budowania poczucia dumy z naszej przeszłości;
❸ promowanie wartości i postaw – historia polskich kobiet – patriotek jest pełna przykładów odwagi, determinacji, poświęcenia i walki o sprawiedliwość. Wyjazdy do instytucji poświęconych ich historii będą doskonałą okazją do promowania tych wartości i postaw wśród młodzieży.
❹ wzmacnianie roli kobiet w społeczeństwie – poznanie historii kobiet – patriotek pozwoli młodzieży zrozumieć, że kobiety od zawsze odgrywały ważną rolę w społeczeństwie. Wyjazdy te mogą zainspirować ich do aktywnego udziału w życiu społecznym i zachęcić do walki o równość i sprawiedliwość.
❺ rozwijanie umiejętności historycznych – wyjazdy do instytucji historycznych stanowią doskonałą okazję do rozwijania umiejętności historycznych, takich jak analiza źródeł, krytyczne myślenie, interpretacja wydarzeń historycznych i poszukiwanie informacji;
❻ wspólne doświadczenia – wyjazdy te będą okazją do wspólnych doświadczeń i tworzenia więzi między młodzieżą. Wspólne poznawanie historii zbliży ich do siebie i wzmocni poczucie wspólnoty.

Tradycyjne, stacjonarne lekcje historii w szkołach, choć ważne, często skupiają się na ogólnych wydarzeniach i postaciach, zaniedbując bogate dziedzictwo kobiet, które kształtowały naszą historię. Wyjazdy do instytucji poświęconych polskim kobietom – patriotkom stanowią doskonałe uzupełnienie tradycyjnych lekcji, oferując młodzieży szansę na:

❶ kontekstualizację wiedzy – wyjazdy pozwalają na kontekstualizację wiedzy zdobytej w szkole. Młodzież może zobaczyć realne miejsca związane z działalnością kobiet – patriotek, poznać oryginalne dokumenty, przedmioty i fotografie, co wzmacnia ich zrozumienie historii;
❷ doświadczanie historii – tradycyjne lekcje opierają się głównie na teście i opowiadaniu o wydarzeniach. Wyjazdy do instytucji historycznych pozwalają na doświadczanie historii w sposób bardziej angażujący. Młodzież może wchodzić w interakcję z eksponatami, uczestniczyć w warsztatach i wykładach, co sprzyja lepszemu zapamiętywaniu i zrozumieniu tematu;
❸ poznanie różnorodnych perspektyw – wyjazdy do instytucji poświęconych kobietom – patriotkom pozwalają na poznanie różnorodnych perspektyw historycznych. Młodzież może dowiedzieć się o różnych formach działalności kobiet w historii, ich różnych motywacjach i wyzwaniach, co poszerza ich horyzonty i sprzyja krytycznemu myśleniu;
❹ wzmocnienie zaangażowania w naukę historii – wyjazdy do instytucji historycznych mogą wzbudzić w młodzieży większe zaangażowanie w naukę historii. Poznanie inspirujących postaci i ich działalności może zachęcić ich do głębszego zainteresowania się tematem i do samodzielnego poszukiwania wiedzy;
❺ rozwijanie umiejętności komunikacyjnych – wyjazdy do instytucji historycznych pozwalają na rozwijanie umiejętności komunikacyjnych. Młodzież może uczestniczyć w dyskusjach, zadawać pytania i prezentować swoje myśli, co wzmacnia ich pewność siebie i umiejętności wyrażania się.

Dodatkowo by móc w pełni wskazać na zasadność realizacji proponowanego zadania poniżej prezentujemy listę miejsc, które będą przedmiotem odwiedzin:

❶ Sulejówek i Warszawa – w Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku uczniowie będą szukać odpowiedzi na pytania: jak zmieniały się role społeczne polskich kobiet, jak duża była ich świadomość narodowa, jak bardzo angażowały się w działalność niepodległościową na różnych płaszczyznach, wreszcie, jak upominały się o swoje prawa. Poznają też Dworek Milusin, gdzie dowiedzą się o kobietach Sulejówka: Paderewskiej, Moraczewskiej, córkach Piłsudskiego. Druga część pobytu to spacer „Miasto kobiet” po warszawskim Starym Mieście. Z pomocą telefonicznej aplikacji uczniowie dowiedzą się m.in. kto dbał o klasztor benedyktynek, gdzie mieści się jedyne na świecie Muzeum Marii Skłodowskiej-Curie, a także która z kobiet doprowadziła do wybudowania mostu na Wiśle i gdzie wykonywano wyroki na czarownicach.

❷ Oświęcim – grupa odwiedzi Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu by następnie poszerzyć swoją wiedzę na temat kobiet w obozie koncentracyjnym Auschwitz biorąc udział w wykładzie. Młodzież zapozna się z postaciami najbardziej znanych osadzonych tam kobiet, np. Stanisławy Leszczyńskiej, która odebrała w Auschwitz około 3 tys. porodów. W drugiej części grupa odwiedzi Muzeum Pamięci Mieszkańców Ziemi Oświęcimskiej, gdzie pozna sylwetki kobiet zaangażowanych w pomoc więźniom obozu koncentracyjnego Auschwitz-Birkenau.

❸ Łódź – Na trasie spaceru edukacyjnego znajdą się m.in. apteka, gdzie Maria Jasińska, żołnierka AK skazana na śmierć za pomoc brytyjskim jeńcom zbiegłym z obozu, pomnik agentki wywiadu Haliny Kłąb-Szwarc, mieszkanie sióstr Żyźniewskich, które działały na rzecz niepodległości już w czasie I wojny światowej, a zginęły w Auschwitz. W programie znajdzie się także wizyta w Muzeum Tradycji Niepodległościowych w Łodzi, którego główna siedziba mieści się w dawnym więzieniu dla kobiet, gdzie przetrzymywana była m.in. Stanusława Leszczyńska.

❹ Poznań – podczas zwiedzania „Bramy Poznania” poruszane będą wątki z biografii znanych z historii Polski średniowiecznej kobiet takich jak m.in. Dobrawa, Emnilda, Świętosława czy Adelajda Heska. Na Trakcie Królewsko-Cesarskim uczniowie będą spacerować Poznańskim Szlakiem Kobiet; odnajdą dziedzictwo kobiet, które odegrały istotną i samodzielną rolę w historii miasta, wykazując aktywność w najróżniejszych aspektach życia i niejednokrotnie prześcigając w tym mężczyzn. Będą to m.in. społeczniczki Cecylia Działyńska czy Konstancja Raczyńska. Wreszcie w Centrum Szyfrów Enigma wydobyte zostaną na światło dzienne genialne kobiety: filozofki, matematyczki, szyfrantki, kryptolożki, a także programistki, które wniosły swój unikalny, a zwykle niedostrzegany wkład w rozwój świata nauki. Finałem wyjazdu i całego zadania będzie udział w spektaklu „Irena” w Teatrze Muzycznym w Poznaniu, opisującym heroiczną historię Ireny Sendlerowej.

Całkowita wartość
0
Dofinansowanie
0
Data podpisania umowy
0

Biuro projektu

Eurocentrum Innowacji i Przedsiębiorczości
ul. Budowlanych 5
63-400 Ostrów Wielkopolski

Koordynator projektu

Maciej Jarosław Tadel

tel: 62 736 10 27
email: m.tadel@euro.ctiw.pl

Polskie Patriotki © 2025 | Design & coded by LoveWeb